wtorek 12 listopada 2024 r. KalendariumImieniny: Czcibor, Cibor, Izaak, Jonasz |
Do końca roku: 50 dni. Statystyki |
ul. 29 Listopada 21, Kontakt37 - 100 Łańcut tel./fax 017 225 24 34 tel. 515 122 281 |
Ponadregionalny Projekt Edukacyjny „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny i budżet państwa był realizowany w naszej szkole przez p. Joannę Bonecką w obecnej klasie II a.
Celami Projektu są:
Realizacja projektu rozpoczęła się 1.04.2009 na zajęciach obowiązkowych i dodatkowo od 1.09. 2009 r. w ramach 50-ciu godzin zajęć pozalekcyjnych. Zgodnie z jego założeniami w sali lekcyjnej zorganizowano trzy Ośrodki Zainteresowań, które powstały na bazie otrzymanych pomocy dydaktycznych, służących rozwijaniu inteligencji wielorakich.
Uczniowie mieli okazję doskonalić swoje umiejętności językowe, ruchowe, matematyczno-logiczne, wizualno-przestrzenne, przyrodnicze, muzyczne, interpersonalne i intrapersonalne. Rozwijali swoje mocne strony i wzmacniali słabsze. Zdobyli szereg nowych umiejętności, szczególnie z zakresu posługiwania się globusem i mapą. Zrozumieli znaczenie pojęć: kontynent, państwo, miasto. Nauczyli się rozpoznawać symbole narodowe wybranych państw Europy. Zdobyli nową wiedzę dotyczącą zabytków, osobliwości przyrodniczych, geologicznych i atmosferycznych różnych krain geograficznych. Ponadto poznali nazwy najważniejszych narządów człowieka i dowiedzieli się, jakie funkcje pełnią one w organizmie. Pogłębiali rozumienie terminów „tolerancja” i „godność osobista”. Dzięki pomocom dydaktycznym, które szkoła otrzymała w ramach realizacji projektu, uczniowie podnieśli umiejętność koncentracji uwagi, sprawność manualną i ruchową. Rozwijali uzdolnienia muzyczne i aktorskie. Poznawali nowe zwroty obcojęzyczne. Pogłębiali wiedzę matematyczną i przyrodniczą stając się małymi badaczami. Chętniej i aktywniej współpracowali ze sobą.
Najważniejszym efektem projektu jest widoczne zintegrowanie się zespołu klaso-wego, poszanowanie potrzeb i poglądów innych oraz współodpowiedzialność za zgromadzone w klasie pomoce.
Na zakończenie realizacji projektu wychowawca, wspólnie z rodzicami i dziećmi, przygotował prezentację umiejętności i efektów pracy uczniów pt. „Niezwykła podróż po państwach Europy”, która odzwierciedlała główną tematykę zajęć pozalekcyjnych. Przedstawienie to odbyło się 17.12.2009 r. w sali gimnastycznej naszej szkoły. Obejrzeli je zaproszeni goście p. Małgorzata Nowińska-Zgurska - Edukator, p. Stanisław Gwizdak - Burmistrz Miasta Łańcuta, p. Barbara Hanus - Dyrektor Szkoły, p. Danuta Sroka - przedstawicielka wydawnictwa MAC Edukacja oraz rodzice, dziadkowie i rodzeństwo uczniów.
Prezentacja ta pokazała, że każde dziecko posiada określone zdolności, wymaga tylko odpowiedniej motywacji i wsparcia. Uczniowie opowiadali o ciekawostkach związanych z wybranymi państwami europejskimi, które można było obejrzeć podczas prezentacji multimedialnej przygotowanej przez wychowawczynię. Występ uświetnili tańcami, śpiewem i grą na instrumentach. Odbył się także pokaz mody karnawałowej i występ włoskiego duetu Rominy Power i Al Bano, w których postacie wcieliły się dzieci. Mali Mikołaje obdarowali gości własnoręcznie zrobionymi „Aniołkami szczęścia”. Natomiast wszyscy uczniowie otrzymali na własność palcynki - myszki, jako podziękowanie za udział w projekcie.
Podczas prezentacji nastąpiło symboliczne przekazanie pomocy dydaktycznych, wspomagających realizację projektu uczniom klasy I a, którzy będą go kontynuować pod kierunkiem wychowawczyni p. Jadwigi Winiarskiej-Grabowskiej i nauczycielki specjalistki p. Barbary Szydełko.
Nauczyciel realizujący projekt miał możliwość poznać i wdrażać najnowsze koncepcje pedagogiczne, tj. teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Nabył nowe umiejętności dotyczące diagnozy i wspomagania wszechstronnego rozwoju dzieci. Poznał i korzystał z nowoczesnych pomocy dydaktycznych tworzących Ośrodki Zainteresowań. Wdrażał autorskie pomysły.
Udział w projekcie przyczynił się do podwyższenia jakości pracy szkoły. Wszyscy nauczyciele zostali zapoznani z teorią inteligencji wielorakich i metodami ich rozwijania. Otrzymane pomoce dydaktyczne uatrakcyjniły proces nauczania i wzbogaciły bazę naszej placówki. Ponadto dodatkowe zajęcia pozalekcyjne poszerzyły jej ofertę edukacyjną .
Rodzice odkryli nowe zdolności u swoich dzieci. Dowiedzieli się, jak pracować, aby ich pociechy osiągnęły optymalny rozwój, były przy tym aktywne i radosne. Mieli okazję wspomagać wychowawczynię w jej pracy i zobaczyć efekty tego na wspólnie przygotowanym pokazie.
Koncepcja projektu oparta na założeniu, że każde dziecko jest zdolne, a rolą dorosłych jest te zdolności dostrzec, rozwijać i wspierać, na pewno będzie kontynuowana w dalszej pracy szkoły, która ma zapewnić swoim uczniom możliwość wszechstronnego rozwoju i sprzyjać kształtowaniu kompetencji kluczowych. Będzie wspierała uczniów w rozwijaniu ich indywidualnych zdolności tak, aby umieli wykorzystać je w życiu.
Joanna Bonecka