sobota 21 grudnia 2024 r. KalendariumImieniny: Balbin, Festus, Honorat, Tomasz |
Do końca roku: 11 dni. Statystyki |
ul. 29 Listopada 21, Kontakt37 - 100 Łańcut tel./fax 017 225 24 34 tel. 515 122 281 |
Szkołą ma możliwość prowadzenia oddziałów integracyjnych.
Oddziały integracyjne to zespół dzieci zdrowych i dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Liczba dzieci w oddziale integracyjnym wynosi od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci dysfunkcyjnych. Z dziećmi pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel prowadzący - wychowawca i nauczyciel wspomagający. Uczniowie realizują ten sam program nauczania, jak dzieci w klasach ogólnych. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi realizują program zmodyfikowany do ich potrzeb. Szkoła przygotowana jest pod względem architektonicznym do przyjęcia dzieci niepełnosprawnych.
CO DAJE INTEGRACJA W SZKOLE?
Uczniowie niepełnosprawni - zyskują możliwość nauki w zwykłej szkole, nawiązania przyjaźni ze sprawnymi rówieśnikami, zdobycia doświadczenia w naturalnym środowisku szkolnym, uczą się akceptować swoją inność i radzić sobie z trudnościami codziennego życia.
Sprawni uczniowie - uczą się akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości, empatii, sposobów pomocy niepełnosprawnym i dostrzegania ich zalet i walorów, zyskują możliwość nauki z niepełnosprawnymi rówieśnikami.
Nauczyciel - wzbogacają swój warsztat szukając rozwiązań w pracy z uczniem niepełnosprawnym, zdobywają nowe doświadczenia, stają się wrażliwymi, cierpliwszymi i bardziej wyrozumiałymi ludźmi.
Rodzice - mają szansę poznania wzajemnie sowich problemów, radości i smutków.
ALFRED TOMATIS - francuski otolaryngolog.
PIERWSZE PRAWO TOMATISA - głos zawiera jedynie te częstotliwości, które jest w stanie odebrać nasz narząd słuchu - oznacza to, że aby kontrolować głos i mowę, trzeba umieć słuchać samego siebie.
DRUGIE PRAWO TOMATISA - modyfikacja sposobu słuchania prowadzi do zmiany w głosie.
Metoda Tomatisa wspomaga dzieci z:
Profesor Tomatis opracował metodę usprawniania czynnego słuchania.Terapia polega na słuchaniu odpowiednio przygotowanego materiału dźwiękowego przez specjalne słuchawki, gdzie dźwięki podawane są drogą powietrzną oraz kostną. Program stymulacji przeprowadzanych jest w dwóch sesjach (pierwsza trwa trzy tygodnie, druga dwa tygodnie). Po każdej sesji następuje kilkutygodniowa przerwa. Przed pierwszą i po kolejnej sesji wykonuje się badanie testem uwagi i lateralizacji słuchowej w celu rozpoznania problemów z jakimi dziecko przychodzi na terapię oraz sprawdzenia postępów i wyników terapii.
ROLA NARZĄDU SŁUCHU
Narząd słuchu pozwala na komunikowanie się z otoczeniem i to, co słyszymy wpływa na kształtowanie się naszego głosu, mowy i języka. Sposób działania narządu słuchowego ma wpływ na przyswajanie sobie umiejętności czytania, pisania, a nawet postawy ciała, koordynację ruchową i stany emocjonalne. Tomatis uważał, iż ucho ludzkie jest pewnego rodzaju dynamem dostarczającym energii naszemu mózgowi. Uważał, iż szczególnie korzystne dla naszego organizmu są dźwięki o wysokiej częstotliwości. Taką cechę posiada np. muzyka Mozarta lub chorały gregoriańskie.
UWAGA SŁUCHOWA - czym różni się słyszenie od słuchania?
Słyszenie jest procesem biernym i zależy od stanu naszego narządu słuchu.
Słuchanie (uwaga słuchowa) jest procesem aktywnym. Jest to umiejętność świadomego odbierania bodźców dźwiękowych i czerpania z nich informacji.
O ile słyszenie jest funkcją, która zależy od stanu narządu słuchu, słuchanie jest umiejętnością, która rozwija się przez całe życie.
Osoby z zaburzeniem uwagi słuchowej wydają się czasem puszczać informacje koło uszu - trzeba im np. kilkakrotnie powtarzać pytania lub polecenia.
Objawy mogące sugerować istnienie u danej osoby zaburzeń uwagi słuchowej to: zaburzenia koncentracji uwagi, nadwrażliwość na dźwięki, błędna interpretacja pytań monotonny głos, mylenie podobnie brzmiących słów, trudności z czytaniem i pisaniem, konieczność powtarzania poleceń, ubogie słownictwo, niewyraźne pismo, niemuzykalność, mylenie strony prawej z lewą, tendencje depresyjne, brak wiary w siebie, nieśmiałość, drażliwość.
LATERALIZACJA SŁUCHOWA
Okazuje się, że prawe ucho słucha w nieco inny sposób niż ucho lewe. Wynika to z faktu, że prawa i lewa półkula naszego mózgu zawiadują innymi umiejętnościami. Lewa półkula nazywana jest racjonalną. W niej znajdują się u większość osób ośrodki mowy. Prawa półkula jest zwana emocjonalną i niewerbalną. Odpowiada za ujmowanie pojęć całościowo, wyobraźnię przestrzenną, percepcję muzyki oraz za procesy emocjonalne. Obie półkule są ze sobą połączone i współpracują ze sobą tworząc obraz rzeczywisty i pozwalający nam reagować we właściwy sposób.
Według Tomatisa prawidłową, fizjologiczną lateralizacją jest lateralizacja prawo uszna. Osoby prawo uszne odbierają przed wszystkim treść wypowiedzi (co jest korzystne podczas komunikowania). Natomiast osoby lewo uszne w pierwszej chwili zupełnie nieświadomie zwracają uwagę na zabarwienie emocjonalne wypowiedzi. Ten emocjonalny filtr może wpływać niekorzystnie na jakość komunikacji.