-
Tytuł innowacji:,,I ty możesz zostać najlepszym matematykiem''.
-
Autor: Ewa Kuźniar.
-
Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna.
-
Uzasadnienie realizacji innowacji:
Przyczyną opracowania i wprowadzenia innowacji była potrzeba wzmocnienia pracy z uczniem zdolnym.
-
Cel ogólny innowacji:
Głównym celem innowacji jest podnoszenie umiejętności matematycznych uczniów, ukazanie atrakcyjności matematyki, wskazania jej praktycznego zastosowania w życiu codziennym oraz podejmowania twórczych działań przez stosowanie nowoczesnych metod nauczania matematyki.
-
Cele szczegółowe:
- Popularyzacja matematyki wśród uczniów.
- Rozwijanie umiejętności korzystania z programów edukacyjnych wspomagających naukę matematyki.
- Rozwijanie logicznego myślenia.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem matematycznym.
- Ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
- Kształtowanie umiejętności stosowania matematyki w sytuacjach praktycznych, dostrzegania prawidłowości matematycznych w różnych dziedzinach nauki.
- Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach matematycznych.
- Pogłębienie więzi koleżeńskich poprzez współpracę i zdrową rywalizację.
-
Kto zostanie objęty innowacją:
Działaniami innowacyjnymi zostaną objęci uczniowie klas VI, wykazujący się dużym potencjałem matematycznym. Program innowacji będzie realizowany na zajęciach koła matematycznego podczas 1 godziny tygodniowo.
-
Czas realizacji innowacji: 15.10.2015 r. – 15.05.2016 r.
-
Założone do uzyskania efekty:
- nastąpiły pozytywne zmiany w zakresie efektów kształcenia,
- wykorzystany został potencjał umysłowy uczniów,
- ukazano inny obraz spostrzegania matematyki,
- uczniowie łatwiej osiągają sukcesy w konkursach,
- uczniowie nabyli umiejętność zapisu różnych wzorów i formuł matematycznych przy pomocy odpowiednich narzędzi.
-
Opis planowanych działań:
Uczniowie będą zdobywać wiadomości poszerzone o tematy nieobowiązkowe z programu Matematyka z plusem oraz poznawać wiedzę wykraczającą poza II etap kształcenia. Zdobędą umiejętność posługiwania się narzędziem Microsoft Equation 3.0,jak również będą mogli się wykazać na płaszczyźnie artystycznej poprzez wykonywanie prac manualnych za pomocą wyszywanek matematycznych i origami.
-
Ewaluacja:
Ewaluacja działań innowacyjnych prowadzona będzie przez cały okres trwania programu.
Dokonana zostanie poprzez:
- Przeprowadzenie ankiet ewaluacyjnych dla uczniów i rodziców;
- Przeprowadzenie lekcji otwartych;
- Zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej i Dyrektora Szkoły;
- Dorobek uczestników zajęć zaprezentowany na wystawkach;
- Potwierdzenia sukcesów uczniowskich w konkursach: dyplomy, drobne nagrody;
- Naturalną formą ewaluacji będzie poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności rozwiązywania problemów matematycznych.
W roku szkolnym 2015/2016 na zajęciach koła matematycznego dla chętnych uczniów klas szóstych realizowana była innowacja pedagogicznapt. „I ty możesz zostać najlepszym matematykiem”.
Główną formą pracy z dziećmi była praca indywidualna, grupowa oraz zbiorowa.
W czasie prowadzonych zajęć stosowano różne metody aktywizujące: problemową, podającą, praktyczną oraz metodę projektu. Zróżnicowanie metod i form pracy przyczyniło się do uatrakcyjnienia zajęć i zmotywowało uczniów do intensywniejszej pracy. Frekwencja wyniosła 92,31%. Opracowana tematyka zajęć wzbudziła wśród uczniów duże zainteresowanie i ciekawość. W innowacji szczególną uwagę zwracałam na stawianie przed uczniami zadań problemowych, mających na celu stymulowanie rozwoju uzdolnień i postaw twórczych. Zrealizowane zadania pozwoliły poszerzyć wiedzę uczniów o tematy nieobowiązkowe z programu Matematyka z plusem (pierwiastki) oraz poznać wiedzę wykraczającą poza II etap kształcenia (działania na pierwiastkach i potęgach, równania, w których niewiadoma występuje po obu stronach). Uczestnicy zdobyli umiejętność posługiwania się narzędziem Microsoft Equation 3.0 oraz wykazali się sprawnością manualną wykonując prace przy zastosowaniu wyszywanek matematycznych i origami. Udział w zajęciach pobudzał aktywność uczniów, a rozwiązywanie wyznaczonych zadań sprawiało im dużą przyjemność.
Uczniowie brali udział w organizowanych konkursach, w których odnosili sukcesy na miarę swoich możliwości (wyróżnienie w międzyszkolnym konkursie „Potyczki matematyczne”, wysokie wyniki w szkolnym konkursie „Najlepszy Matematyk”). Uczestnicy koła chętnie dzielili się swoją wiedzą z innymi, prezentując kolegom i koleżankom nowo poznane sposoby rozwiązywania zadań.
Pod koniec zajęć przeprowadziłam ankietę ewaluacyjną z uczniami i rodzicami, z której wynikało, że dzieci chętnie uczęszczały na koło matematyczne. Zdaniem rodziców, udział w tych zajęciach przyniósł uczniom sporo korzyści. Wpłynął na ich rozwój zainteresowań oraz rozwój potencjału umysłowego. Wskazał praktyczne zastosowanie matematyki w życiu codziennym oraz rozwinął sprawność manualną podczas wykonywania ozdób origami i wyszywanek matematycznych.
Ciekawą formą ewaluacji była przeprowadzona lekcja otwarta dla grona pedagogicznego. Podczas tych zajęć uczniowie wcielili się w rolę nauczycieli przekazując szerszemu audytorium wiedzę z dziedziny origami. Uczestnicy koła matematycznego zdobyli duże uznanie wśród nauczycieli, co stanowiło najlepszą oceną wysiłku za trud włożony w przygotowanie lekcji otwartej. Prace wykonane na kole matematycznym zaprezentowano podczas spotkań z rodzicami, a następnie umieszczono w sali matematycznej oraz na korytarzu szkolnym. Wystawa prac uczniowskich wzbudziła wśród społeczności szkolnej duże zainteresowanie i zachwyt.
Reasumując, wprowadzona innowacja spełniła swoje zadanie, ponieważ wpłynęła na wzbogacenie potencjału umysłowego uczniów oraz pozwoliła ukazać inny obraz spostrzegania matematyki.
Efekty:
-
wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły;
-
uatrakcyjnienie zajęć pozalekcyjnych;
-
budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o twórczy rozwój swoich wychowanków;
-
podniesienie jakości pracy szkoły.
Artykuły i zdjęcia: