-
Tytuł innowacji: „Terapia ręki”
-
Autor: Justyna Dorota – Sachanowska, Magdalena Słowik-Przypasniak
-
Rodzaj innowacji: programowo – metodyczna
-
Uzasadnienie wprowadzenia innowacji:
Umiejętność pisania jest procesem złożonym, wymaga od ucznia prawidłowo rozwiniętej motoryki małej i dużej, wykorzystania płynnej pracy oczu, prawidłowej koordynacji, zwłaszcza oczu i rąk, oraz łatwego odbioru informacji słuchowych. Dla wielu uczniów czynność ta jest trudna do opanowania, a konsekwencją tego są różnego rodzaju trudności w nauce szkolnej. Zaburzenia graficzne, które nie są poddane terapii, mają tendencję do narastania wraz z wiekiem uczniów.
-
Cel ogólny innowacji: osiągnięcie samodzielności w zakresie podstawowych czynności życia codziennego oraz zmniejszenie zniekształceń pisma wynikających z zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych (motoryki rąk, funkcji wzrokowych i koordynacji wzrokowo-ruchowej) w wyniku intensywnych ćwiczeń.
-
Cele szczegółowe:
- usprawnianie precyzyjnych ruchów dłoni i palców;
- dostarczania wrażeń dotykowych;
- poprawę umiejętności poprawnego chwytu;
- doskonalenie pisania;
- praca nad koordynacją pomiędzy dłońmi;
- wyuczenie zdolności skupienia uwagi, patrzenia;
- wzmacnianie koncentracji;
- poprawę koordynacji wzrokowo- ruchowej;
- wspomaganie utrzymania prawidłowej postawy;\
-
Kto zostanie objęty innowacją: Działaniami innowacyjnymi zostaną objęci uczniowie klas I – III, u których zauważono nieprawidłowo rozwiniętą motorykę małą i dużą. Program innowacji będzie realizowany podczas zajęć z „Terapii ręki” - 1 h tygodniowo.
-
Czas realizacji innowacji: 02.10.2018 r. do 20.06.2019 r.- kontynuacja w roku szkolnym 2019/2020 r.
-
Założone efekty do realizacji :
Odpowiednio dobrane ćwiczenia oraz systematyczne ich prowadzenie powodują poprawę:
- napięcia mięśniowego kończyn,
- w odbiorze wrażeń dotykowych,
- sprawności ruchowej całej kończyny górnej,
- czynności manipulacyjnych dłoni,
- w wykonywaniu kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców,
- umiejętności właściwego chwytu,
- koordynacji i współdziałania rąk,
- w koncentracji uwagi,
- umiejętności grafomotorycznych,
- w orientacji przestrzeni i w schemacie własnego ciała,
- koordynacji pomiędzy dłońmi.
-
Sposoby ewaluacji innowacji:
Narzędziami sprawdzającymi wyniki projektu będą:
- obserwacje postaw dzieci, umiejętność współdziałania w grupie,
- konkursy,
- ankieta dla rodziców i uczniów.
-
Opis planowanych działań:
Realizując program będziemy stosować aktywne metody. Większość zadań może być realizowana: w grupie, co wiąże się z nabywaniem u dzieci umiejętności pracy z innymi, komunikowania się, lub indywidualnie, dzięki czemu każdy uczestnik może w maksymalny sposób rozwijać swoje zainteresowania, zdolności i umiejętności. Podczas różnych sytuacji edukacyjnych wykorzystywane są metody, które pozwalają wszystkim przyswajać wiedzę, rozwijać twórczość, wyrażać ekspresje oraz pobudzać dziecięcą wyobraźnię. Z uwagi na specyfikę obszaru, jakim postanowiłyśmy się zająć konstruując ten program, również metody pracy wymagają pewnego zróżnicowania. Z jednej strony wykorzystamy metody, o których wiele mówi się w pedagogice specjalnej, a z drugiej podkreślimy istotę spontanicznej aktywności dzieci w grupie.
Artykuły i zdjęcia:
-
Konkurs plastyczny ,,Pierwsze oznaki wiosny''
Wyniki konkursu plastycznego:
-
I miejsce – Jan Mierzwiński – klasa I b
-
II miejsce – Paulinka Ciąpała – klasa I a
-
III miejsce – Łukasz Karp – klasa I b
Wyróżnienia otrzymują uczniowie:
-
Lena słysz – klasa I b
-
Łukasz Kurleto – klasa I b
Sprawozdanie
Uczniowie w toku prowadzonych zajęć chętnie uczestniczyli w zabawie rozpoczynającej zajęcia gdzie wszyscy wspólnie witaliśmysię śpiewająć do jednej z wybranych piosenek. W trakcie witania uruchamialiśmy motorykę małą i dużą dzieciakom sprawiało to wiele radości i stopniowo pokonywały barierę nieśmiałośći Podczas prowadzenia zajęć stolikowych dzieci bardzo sie angażowały i starały aby ich prace były staranne, przejrzyste i tematycznie wykonane. Grupa dzieci bardzo się ze soba zżyła i było to widoczne podczas ich prowadzenia iż nawzajem sobie pomagały lub wymieniały sie niezbędnymi przyborami szkolnymi.
Z rozmów z dziećmi wynikało iż domagają się tych zajęć ponieważ lubią spędzać ze sobą wspólny czas, atmosfera i przyjazne nastawienie nauczycieli sprzyja im w wyrównywaniu deficytów. Uznały iż zasadne jest dalsze kontynuowanie zajęć .
WPŁYW NA UCZNIÓW:
-
usprawnili motorykę małą czyli precyzyjne ruchy dłoni i palców;
-
doświadczyli wrażeń dotykowych i poznawanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania;
-
nauka samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego;
-
podnieśli samoocenę dzięki odnoszonym sukcesom;
-
poszerzyli swoje zainteresowania.
WPŁYW NA PRACĘ SZKOŁY:
-
promocja szkoły w środowisku lokalnym;
-
doskonalić pracę szkoły poprzez prowadzenie zajęć z innowacji pedagogicznej “Terapia ręki “skierowanych do uczniów mających deficyty i ich niwelowanie;
-
podniesienie umiejętności w procesie kształcenia.