-
Tytuł innowacji: „Weź tyle, ile potrzebujesz, daj tyle, ile możesz.”
-
Autor: Magdalena Panek
-
Rodzaj innowacji: mieszana
-
Uzasadnienie wprowadzenia innowacji:
Założeniem jest wsparcie uczniów na nowym etapie edukacyjnym w ich wszechstronnym rozwoju. Działania uwzględnione w programie innowacyjnym są ścisłe powiązanie z programem wychowawczo - profilaktycznym szkoły, stanowią uzupełnienie i rozszerzenie realizowanych w nich treści. Zajęcia w ramach innowacji pomogą w wyrabianiu nawyków dobrego wychowania i wykształceniu umiejętności psychospołecznych. Realizacja programu pomoże rozwinąć samoświadomość stanów emocjonalnych, nauczeniu się rozpoznawania i werbalizacji uczuć, kontroli i kierowania własnym zachowaniem. Uczniowie będą uczyć się w zespole podporządkowywać swoje życzenia i chęci, dawać, brać, dzielić się, współpracować, przełamywać egocentryzm.
-
Cel innowacji:
Poszerzanie wiedzy i umiejętności poprzez doświadczenie różnych emocji.
Uczenie empatii poprzez pomoc.
Kształcenie u uczniów poczucia odpowiedzialności poprzez stosowanie metod zadaniowych.
Przyswajanie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów.
Rozwijanie dociekliwości poznawczej i osobistych zainteresowań.
Ponadto zajęcia pomogą w wykształceniu życzliwości oraz umiejętności działania na rzecz innych i ciągłego stosowania podstaw kulturalnego sposobu bycia. Zabawai swobodna atmosfera zajęć będzie sprzyjać nauce, spowoduje to u dzieci korzystne nastawienie do wykonywanych zadań.
-
Kto zostanie objęty innowacją: Działaniami innowacyjnymi zostaną objęci uczniowie klas IV.
-
Czas realizacji innowacji: wrzesień 2021 – kwiecień 2022
-
Założone efekty do realizacji :
Zajęcia poprawią funkcjonowanie emocjonalne i społeczne uczniów, umożliwią lepsze poznanie siebie oraz nabycie nowych umiejętności interpersonalnych poprzez:
- pomoc uczniom w zrozumieniu mechanizmów rządzących zachowaniem człowieka, ze szczególnym położeniem nacisku na uczucia i emocje, które mają decydujący wpływ na relacje międzyludzkie
- pomoc dzieciom w lepszym zrozumieniu pojęcia prawidłowej komunikacji w relacjach interpersonalnych,
- wspomaganie rozwoju społecznego poprzez poznawanie i ćwiczenie skutecznych metod porozumiewania się budowanie komunikatu ”ja”, aktywne słuchanie, rozpoznawanie barier komunikacyjnych, ćwiczenie zachowań asertywnych, uczenie się informowania innych o własnych myślach, uczuciach, oczekiwaniach,
- wzbudzenie w uczniach chęci pracy nad sobą i kontroli nad własnym życiem oraz radzeniem sobie w sytuacjach trudnych.
-
Sposoby realizacji innowacji:
Podczas realizacji programu będą wykorzystane aktywizujące metody pracy: dyskusja, projekt edukacyjny, burza mózgów, sesje dyskusyjne, drzewko decyzyjne, odgrywanie ról, aranżowanie znaczących osobistych doświadczeń i odkryć, treningi autogenne, relaksacyjne, interpersonalne i twórcze, treningi doświadczania pozytywnych emocji, zabawa, techniki dialogowe.
Istotnym walorem programu jest zastosowanie najbardziej skutecznej metody w pracy z uczniem, jaką jest nauka przez działanie i interakcje w grupie.
-
Sposoby ewaluacji podejmowanych działań innowacyjnych:
Wywiady z wychowawcami klas IV.
Rozmowy indywidualne z rodzicami.
Metody obserwacyjne.
Testy wykonaniowe do pomiaru kompetencji społecznych.